Bol mrazivý februárový večer a v pražskej katedrále sa chladný vzduch miešal s kadidlovým dymom. Slávnostnou omšou vrcholilo vlaňajšie Európske synodálne stretnutie.
Zástupcovia cirkvi zo všetkých európskych krajín, biskupi, rehoľníci, kňazi, laici, muži a ženy, očakávali v Chráme svätého Víta homíliu maltského kardinála, ktorému pápež zveril jednu zo svojich kľúčových tém pontifikátu – synodálny proces.
Bol to ten typ kázní, ktoré človeku utkvejú v pamäti. Začala sa pomerne komplikovaným vysvetľovaním úlohy predložiek v jazyku, o tom, ako vyjadrujú vzťahy medzi ostatnými vetnými členmi. Bolo to náročné počúvanie, ale studený vzduch gotického chrámu držal poslucháčov v bdelosti.
Potom prešiel kardinál Mario Grech k tomu, že často sa synoda vykresľovala ako boj konzervatívcov proti liberálom, ako opozícia medzi západom a východom, severom a juhom.
„Inak povedané, ako často sa táto synoda čítala s prílišným dôrazom na rozlišovací faktor predložiek – prepozícií? Ako často sa pozície a postoje používali výhradne ako ukazovatele rozlíšenia a oddelenia?“ rečnil.
Generálny sekretár Synody biskupov chcel zrejme reagovať na napätie, ktoré bolo prítomné na rokovaniach synodálnych delegátov. Zdalo sa, že niektorých chce upokojiť, ale nie tak úplne.
„Synoda tu nie je nato, aby ničila rozdiely, aby ničila katolícku identitu. Nie je tu nato, aby rozdiely zrovnávala so zemou. Skôr je tu preto, aby rozdiely potvrdzovala, aby pomohla porozumieť evanjeliu aj tomu, čo Katolícku cirkev robí skutočne jednou, svätou, katolíckou a apoštolskou.
Ale rovnako ako v prípade predložiek možno tieto rozlišovacie znaky cirkvi do hĺbky pochopiť jedine v prípade, že sa o nich uvažuje vo vzťahu k tomu, od čoho sa odlišujú.
Jednotu cirkvi možno pochopiť iba vo vzťahu k rozmanitosti. Jej svätosť iba vo vzťahu k tomu, čo je nesväté. Jej všeobecnosť vo vzťahu k tomu, čo je špecifické. A tento vzťah nikdy nie je statický, ale dynamický,“ vravel kardinál Grech v ten večer 8. februára 2023.

Odvtedy sa uskutočnila prvá časť celosvetového zasadania synody v Ríme, tento rok v októbri bude nasledovať druhá fáza a pred pár týždňami pápež František oznámil vznik študijných skupín, ktoré budú riešiť niektoré, aj citlivé témy.
Tieto dni však vyvolali pozornosť aj mediálne vyjadrenia kardinála Grecha, ktorý predstavil svoju víziu cirkvi a – podobne ako vlani v Prahe – hovoril aj o jednote v rozmanitosti.
Hoci je 67-ročný maltský kardinál Grech šéfom celej synody, za posledné tri roky sa možno viac hovorí o luxemburskom kardinálovi Hollerichovi či kritikoch synodálneho procesu, ako je americký kardinál Burke či nemecký kardinál Müller.
Grech má pritom za sebou zaujímavý príbeh, ktorého súčasťou je okrem vyšvihnutia sa v kariérnom rebríčku z malého ostrova do top vatikánskej pozície aj názorový posun v niektorých citlivých otázkach.
Začnime však tým, aké Grechove slová vyvolali kontroverziu aktuálne.
Ide o rozhovor pre talianskojazyčné švajčiarske noviny Il Corriere del Ticino z 21. marca, kde hovoril o synode, o svojej vízii cirkvi aj o otázke ženského diakonátu.
Synodu označil za jeden z Františkových zlomových bodov. „V minulosti bola synoda udalosťou vyhradenou pre biskupov. Tentoraz je otvorená účasti celej cirkvi,“ vravel kardinál Grech s tým, že by bolo chybou, keby sa na synode zúčastnili len elity, teológovia alebo biskupi.
Pápež je podľa Grecha presvedčený, že cesta pre cirkev budúcnosti je synodálna. „Celý Boží ľud musí byť schopný nájsť spôsob, ako kráčať spoločne, pretože v sebe nesie prítomnosť Ducha Svätého ako bohatstvo a len všetci spoločne budeme schopní rozoznať jeho hlas.“
Kardinál reagoval aj na otázku švajčiarskych novín, či slúži synoda na obnovenie väčšej jednoty cirkvi alebo na pochopenie dôležitosti rozdielov, pričom redaktor mu pripomenul postoj afrických biskupov k požehnávaniu homosexuálnych párov.
„Keď hovoríme o jednote, o spoločenstve, nemáme na mysli uniformitu myslenia. Jednota je v odlišnostiach, sú tu spoločné body a rôzne priestory na rôzne skúsenosti podľa ,miesta‘,“ hovoril generálny sekretár synody.
Následne opísal svoju víziu cirkvi. „Osobne si cirkev vždy predstavujem ako dúhu s farbami, ktoré sa navzájom nevylučujú, ale spolu vytvárajú harmóniu. Harmóniu, ktorá by, samozrejme, tam, kde je konflikt, chýbala.“

Kardinál Mario Grech celebruje omšu v pražskej katedrále počas Európskeho synodálneho stretnutia 8. februára 2023. Foto: Člověk a víra/Lucie Horniková
Pozornosť vyvolala aj jeho odpoveď na otázku o ženskom diakonáte, ktorý by bol podľa novinára pre cirkev revolúciou.
„Nepoužívam pojmy ako revolúcia. Ženský diakonát a iný priestor pre ženy v cirkvi sú prirodzeným prehĺbením Pánovej vôle, vyjadrujú a ukazujú dynamiku, ktorá je vlastná dejinám cirkvi,“ odvetil maltský prelát.
Pozoruhodný bol aj Grechov komentár ku kríze viery v Európe:
„Sebareferenčná reflexia zabíja. Chápem Svätého Otca, keď nás nabáda, aby sme sa otvorili a dokázali prijať semienka nádeje, ktoré prichádzajú z cirkvi, ale nielen z nej, aj z dialógu s inými náboženstvami. Je to výzva: hoci si zachovávame svoju kresťanskú a katolícku identitu, nemôžeme vylúčiť kráčanie s inými,“ povedal.
Americký portál The Pillar podrobil Grechove vyjadrenia kritike.
„Na konkrétnu otázku o reakcii afrických biskupov na nedávnu deklaráciu o požehnaní osôb vo zväzkoch rovnakého pohlavia Grech naznačil, že výrazné rozdelenie v morálnom učení cirkvi možno považovať za zdravé a že nie je nevyhnutné, aby si biskupi alebo jednotlivé cirkvi v rôznych častiach sveta nevyhnutne mysleli alebo dokonca učili to isté,“ uviedol The Pillar.
Portál tiež spochybňuje, či je Grechova vízia cirkvi v zhode s dokumentom Druhého vatikánskeho koncilu Lumen gentium, pokiaľ ide o rozlišovanie veriacich vo veciach viery a morálky spolu s hierarchiou.
The Pillar tiež rozporuje postoj lídra synodálneho procesu k ženskému diakonátu a pripomína, že v aktuálnej diskusii o možnosti vysvätenia žien za diakonky niektorí vrátane pápeža Františka zdôraznili, že akékoľvek úvahy o „diakonkách“ by mali vychádzať z príkladov a tradícií apoštolskej doby, v ktorej niektoré ženy prijali zasvätenú službu, ktorá bola odlišná od sviatostného svätenia mužských diakonov, ktoré je súčasťou jednej sviatosti.
„Grechova vízia ,dúhovej‘ cirkvi môže osloviť ako plán permanentnej synodality. Iní katolíci sa však pravdepodobne budú pýtať, ako môže cirkev bez ,jednoty myslenia‘ v základných učeniach udržať akékoľvek spoločenstvo,“ sumarizuje americký portál.

Catholic News Agency si všimla, že rozhovor s kardinálom Grechom vyšiel len týždeň po tom, čo pápež poveril maltského preláta, aby viedol prácu desiatich študijných skupín, ktoré majú rozobrať niektoré témy súvisiace so synodálnym zasadnutím.
Jedna zo skupín má napríklad riešiť „niektoré teologické a kanonické otázky týkajúce sa špecifických služobných foriem“ – čo by malo zahŕňať aj spomínanú tému diakoniek.
Obsahom práce inej skupiny sú zase „teologické kritériá a synodálne metodiky spoločného rozlišovania sporných doktrinálnych, pastoračných a etických otázok“.
Garantom činnosti týchto študijných skupín má byť kardinál Grech.
Kardinálove vyjadrenia pre švajčiarske noviny nemožno podľa CNA čítať inak ako v kontexte študijných skupín a toho, ako ich Grech možno zamýšľa viesť.
„Grechova zjavná podpora určitej formy diakonátu žien pravdepodobne posilní podozrenie, že študijné skupiny sú vytvorené na dosiahnutie vopred stanovených výsledkov, ku ktorým synoda nemohla dospieť,“ hodnotí CNA.
Pokiaľ je reč o študijných skupinách, je tu ešte jedna „kontroverzia“. Pôvodne sa za záver synody považovalo druhé zasadanie naplánované na október tohto roka, následne sa bude očakávať pápežova postsynodálna exhortácia.
Aj samotný kardinál Grech opisuje ako novinku fakt, že Svätý Otec určil desať tém a pridelil ich medzidikasteriálnym skupinám, ktoré požiadal o ďalšie odpovede. „V minulosti bola exhortácia vždy postsynodálna, ale František týmto spôsobom opäť ukázal, že počúva,“ vyjadril sa v spomínanom interview.
Práca študijných skupín je však naplánovaná až do júna 2025, uvádza Vatican News. Mená členov týchto skupín zatiaľ neboli zverejnené.
Podľa CNA sa tak potenciál významných zmien v cirkvi presunul na študijné skupiny a nie na samotnú synodu, „čo je trochu šokujúce vzhľadom na to, že organizátori synodu označili za najdôležitejšiu cirkevnú udalosť od Druhého vatikánskeho koncilu“.
Vráťme sa však k osobe samotného Maria Grecha.
Liberálnejší portál National Catholic Reporter ho vo veľkom profilovom článku zo septembra 2023 označuje za kľúčovú postavu v pápežovom pláne reformovať cirkev.
Grech pochádza z ostrova Gozo, ktorý je druhý najväčší na Malte a na ktorom žije okolo 40-tisíc obyvateľov.
Impulz k duchovnému povolaniu u neho prišiel, keď pracoval ako dobrovoľník v miestnej organizácii, ktorá sa starala o zdravotne postihnutých ľudí. Jedného dňa, keď viezol mladého muža, ktorý nedávno začal používať invalidný vozík, si Grech pomyslel: „Je to mladý muž v mojom veku, plný energie. Umelec. Prečo on a nie ja?“
„To vyvolalo v mojom srdci niekoľko myšlienok,“ spomína Grech. „Rozhodol som sa, že by som mal urobiť niečo pre iných.“
Za kňaza bol vysvätený v roku 1984, nasledovali štúdiá v Ríme na Pápežskej Lateránskej univerzite a potom doktorát z kánonického práva na Angelicu. Po návrate do vlasti pôsobil na viacerých pozíciách v pastorácii a diecéznej kúrii.
V roku 2005 ho ako 48-ročného pápež Benedikt XVI. vymenoval za biskupa rodnej diecézy.
V tých časoch bol Mario Grech človekom konzervatívnych postojov, čo pre NC Reporter dosvedčuje jeho spolužiak zo seminára Eddie Zammit. Nazval ho „pravým obhajcom viery“.
Grech bol napríklad jedným z hlavným odporcov legalizácie rozvodov, ktorá sa na Malte riešila v roku 2011.
Podľa Zammita súvisí Grechova zmena so zvolením pápeža Františka v roku 2013. „Začal pociťovať zranenia iných ľudí novým spôsobom,“ spomína Zammit. „Predtým sa viac zaujímal o uplatňovanie učenia ako teórie než o vypočutie obáv druhých,“ vravel.
Za zmienku stojí jeden príbeh.
Po ráznom odsúdení rodovej teórie pápežom Benediktom XVI. v roku 2008, ktoré vyvolalo rozruch medzi LGBT aktivistami, traja otvorení homosexuáli z Malty oznámili, že sa na protest exkomunikujú z Katolíckej cirkvi.
Mario Grech ako vtedajší biskup ostrova Gozo na to reagoval slovami: „Kto neprijíma Kristovo učenie, mal by byť k sebe úprimný a exkomunikovať sa z cirkvi.“
NC Reporter píše, že tieto slová boli ako facka pre maltskú skupinu Drachma, ktorá vznikla v roku 2004 s cieľom poskytnúť priestor na prijatie LGBTQ+ katolíkom a iným veriacim.
Preto ich prekvapilo, keď sa počas cyklu prednášok sponzorovaných touto organizáciou s názvom Rod, sexualita a spiritualita v lete 2014 objavil biskup Grech na jednom zo stretnutí.
Grech bol v októbri toho roku vymenovaný za delegáta krajiny na nadchádzajúcu synodu o rodine vo Vatikáne.
„Prišiel skromne, placho,“ spomína Joseanne Pereginová, zakladajúca členka skupiny rodičov Drachma. Podľa jej slov Grech povedal, že prišiel počúvať. V miestnosti bolo niečo vyše 20 ľudí.
Pereginová mu povedala, že ho považuje osobne zodpovedného za to, že jej syn sa vzdal cirkvi, a citovala jeho odkaz na obranu výrokov Benedikta XVI. z roku 2008.
„Bol očividne dojatý,“ povedala Pereginová. „Na konci si položil ruku na srdce a požiadal o odpustenie v mene cirkvi,“ tvrdí aktivistka.

Na snímke z 9. októbra 2021 sa pápež František zdraví s maltským kardinálom Mariom Grechom počas otvorenia synody vo Vatikáne. Foto: profimedia.sk
Zmena prístupu u Maria Grecha sa podľa všetkého naplno prejavila na spomínanej synode o rodine, kde 8. októbra 2014 predniesol prejav, ktorý spomínanú Joseanne Pereginovú „šokoval“.
Vtedy ako biskup diecézy Gozo a predseda Maltskej biskupskej konferencie vyhlásil aj tieto slová:
„Ak chceme rodine ponúknuť evanjelium praktickým spôsobom, musíme ju veľmi dobre poznať. Dobrým východiskom by mohol byť náš výber jazyka – nech je to jazyk cirkvi, ktorý je milosrdný a zároveň prináša uzdravenie.
Musím sa priznať, že naliehavosti tejto potreby čelím pri počúvaní rodín homosexuálov, ako aj tých istých osôb, ktoré majú takúto orientáciu a ktoré sa cítia zranené jazykom, ktorý je voči nim namierený v niektorých textoch, napríklad v Katechizme Katolíckej cirkvi (vydanie z roku 1997, § 2358); tieto osoby následne zápasia s udržiavaním svojej viery pri živote, ako aj s pestovaním pocitu synovskej príslušnosti k cirkvi.
Je potrebné naučiť sa hovoriť tým jazykom, ktorý je známy súčasným ľuďom a ktorý uznávajú ako spôsob odovzdávania pravdy a lásky evanjelia: ,Ak sa chceme prispôsobiť jazyku ľudí a osloviť ich Božím slovom, musíme sa podieľať na ich živote a venovať im láskyplnú pozornosť (Evangelii gaudium [EG] 158)‘.“
Podľa NC Reporter tomuto prejavu predchádzal kontakt maltského biskupa so spomínanou aktivistkou Pereginovou, od ktorej si Grech vypýtal jej prednášku, ktorú mala v Ríme tesne pred synodou.
V príspevku vyzývala synodu, aby prehodnotila znenie Katechizmu Katolíckej cirkvi, v ktorom sa homosexuálne sexuálne akty označujú za „vnútorne neusporiadané“, ďalej aby solidarizovala s mladými ľuďmi LGBTQ, ktorí uvažujú o samovražde, a aby začala nový dialóg s homosexuálnymi katolíkmi a ich rodinami.
V roku 2019 si pápež František vybral Maria Grecha, aby viedol úrad, ktorý zodpovedá za všetky synodálne zhromaždenia.
Maltský biskup funkciu generálneho sekretára Synody biskupov prijal a v novembri 2020 ho pápež prijal do kardinálskeho zboru.
Teraz je hlavným organizátorom synodálneho procesu a pre svoj vplyv na výsledok pápežovho projektu bude určite patriť medzi silné postavy aj pri najbližšom konkláve.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.