Ako sa v tom vyznať Katolík sa má v nedeľu zúčastniť na celej omši. Neporušuje to, ak sa počas omše ide vyspovedať?

Katolík sa má v nedeľu zúčastniť na celej omši. Neporušuje to, ak sa počas omše ide vyspovedať?
Spovede počas blahorečenia Titusa Zemana. Foto: TASR/Martin Baumann
Medzi veriacimi katolíkmi sa objavuje názor, že ak sa spovedajú v nedeľu počas svätej omše, tak im bohoslužba neplatí, lebo nie sú na celej omši.
9 minút čítania 9 min
Vypočuť článok
Ako sa v tom vyznať / Katolík sa má v nedeľu zúčastniť na celej omši. Neporušuje to, ak sa počas omše ide vyspovedať?
0:00
0:00
0:00 0:00
Pavol Hudák
Pavol Hudák
Vyštudoval žurnalistiku na Katolíckej univerzite v Ružomberku, absolvoval študijný pobyt na Univerzite kardinála Stefana Wyszyńského vo Varšave a stáž v Katolíckom týždenníku v Prahe. V minulosti pracoval ako bratislavský redaktor Rádia Lumen. Venuje sa témam zo života cirkvi, ktoré spracúva aj vo forme podcastov.
Ďalšie autorove články:

Pár poznámok ku Dňu odprosenia Cirkvi urobili silné gesto, no po slovách by mali nasledovať skutky

Deň odprosenia Cirkvi sa ospravedlňovali za arizáciu, fyzické a duchovné zneužívanie či kolaboráciu s nacizmom a komunizmom (+ foto)

Rozlúčka s kardinálom Dukom Nebál sa hovoriť s ľuďmi, ktorými iní pohŕdali, povedal arcibiskup Graubner, počas pohrebu prvykrát zaznel nový organ

V mnohých katolíckych chrámoch, najmä v mestách, sedia v spovedniciach počas nedeľnej omše kňazi a spovedajú veriacich. Zvlášť pred veľkými sviatkami, ako sú Vianoce alebo Veľká noc, bývajú kňazi ešte viac a dlhšie k dispozícii na spoveď, a to aj počas nedeľných omší.

Medzi veriacimi sa však objavujú názory, že spovedaním sa počas nedeľnej bohoslužby porušujú cirkevný príkaz, ktorý hovorí, že v nedeľu a prikázaný sviatok sa majú zúčastniť na celej svätej omši.

Niektorí ľudia sa tak domnievajú, že ak sa počas nedeľnej omše spovedajú, tak im omša neplatí a mali by ísť na ďalšiu, na ktorej sa zúčastnia na celej, a tak splnia cirkevný príkaz.

Ako to teda je? Platí katolíkovi nedeľná omša, ak sa počas nej spovedá, alebo by mal ísť na druhú? A prečo vôbec kňazi ponúkajú počas nedeľnej omše možnosť spovede?

Pri spovedi stretávame rovnakého Krista ako v Eucharistii

Odpoveď je jednoduchá a prezradíme ju hneď v úvode. Počas nedeľnej svätej omše sa môže veriaci vyspovedať a omšu má platnú, nemusí ísť potom na ďalšiu, aby splnil príkaz o účasti na celej svätej omši. Je tam však aj jedno malé „ale“.

Katolícky kňaz a salezián Marián Husár odporúča pri tejto téme zamyslieť sa nad zmyslom svätej omše, spovede a aj nad zmyslom sviatostí ako takých. Potom si môžeme klásť otázky a hľadať odpovede.

Pýtam sa: čo je väčšie a hlbšie stretnutie? Keď som na omši, nejdem na sväté prijímanie, ale dám si čiarku, alebo je viac, ak sa stretnem s Kristom aj v ľútosti a v odpustení hriechov?

Husár pripomína základnú definíciu sviatostí, ktoré sú viditeľnými znakmi, cez ktoré Pán Boh udeľuje neviditeľnú milosť.

Pokiaľ ide o Eucharistiu, saleziánsky kňaz hovorí, že keď veriaci človek prijíma Eucharistiu, môže zažiť, ako mu Boh dáva všetko, dokonca seba samého, nič si nenecháva pre seba, túži sa rozdať a premieňať srdce človeka. To sa sprítomňuje viditeľným znakom, ktorým je živý chlieb, teda malá biela hostia.

„Ide tu o hlboké stretnutie s Ježišom v láske, Ježiš sa dáva v plnosti a ja krehký človek ho prijímam napriek svojim limitom a túžim ísť do stretnutia naplno,“ hovorí don Husár.

V tomto kontexte si vzápätí kladie otázku: „Pýtam sa: čo je väčšie a hlbšie stretnutie? Keď som na omši, nejdem na sväté prijímanie, ale dám si čiarku, že som splnil nedeľnú povinnosť, alebo je viac, ak sa stretnem s Kristom aj v ľútosti a v odpustení hriechov a potom ho môžem prijať aj v Eucharistii a zažiť s ním zjednotenie?“

Marián Husár hovorí, že v tomto prípade nejde o literu zákona, ale o ducha a odpoveď znie, že nedeľnú omšu mám prežiť v stretnutí s Kristom najplnšie, ako sa dá, a to je cez sväté prijímanie.

„Keď mám milosť a v pokání prijímam odpustenie a potom vo vďačnosti Ježiša v Eucharistii, tak to sa nebije a neprotirečí si,“ vraví salezián.

Keď už hovoríme o plnej účasti na nedeľnej omši, kňaz vyzýva, aby sme sa zamysleli nad tým, koľkokrát sme síce na nedeľnej omši fyzicky prítomní, ale myšlienkami sme inde.

Kňaz nemá s penitentom prerozprávať celú omšu

O spovedaní počas omše sú však medzi kňazmi debaty. Potvrdil to v našej knihe Spovednica nie je vyšetrovacia miestnosť minorita Lucian Bogucki, ktorý bol predstaveným spovedníkov v Bazilike sv. Petra vo Vatikáne. „Je dôležité, aby sa nie ľudia prispôsobovali nám, ale my by sme sa mali prispôsobiť im,“ hovorí o vysluhovaní sviatosti rehoľník.

Podľa neho kňazi majú spovedať aj počas nedeľných omší. „Rovnako ako Ján Pavol II., aj pápež František k tomu povzbudzuje. Napokon, aj v pápežských bazilikách v Ríme sa spovedá počas svätých omší. Ale je zároveň dôležité povedať, že kňaz si má byť vedomý toho, že nemá s penitentom ,prerozprávať‘ celú svätú omšu. Treba si uvedomovať, že je tu ešte druhá sviatosť a že niektoré veci môže ešte Pán Boh dotiahnuť počas svätej omše,“ hovorí Bogucki.

S týmto súhlasí aj salezián Marián Husár. Podľa neho ak by niekto zúžil spoveď len na nedeľné omše, lebo mu je to tak pohodlné, a robil by to s postojom, že je na spovedi veľkú časť omše, tak vtedy by bolo dobré hľadať cestu, aby sa človek neochudobňoval o prežívanie nedeľnej omše, pretože sa zakaždým viac sústredí na sviatosť zmierenia.

Podľa Husára je však niečo iné, keď napríklad matka niekoľkých detí je rada, že sa dostala na omšu, a keď to využije aj na spoveď a úprimne vyzná hriechy. V takom prípade to určite nie je o tom, že si len chce urobiť čiarku, že má vybavenú aj spoveď, aj omšu.

„Ak niekto plánuje ísť na generálnu spoveď alebo potrebuje vyriešiť nejaký problém a vie, že to bude na dlhšie, tak odporúčam, aby sa spovedal mimo nedeľnej omše, aby nepresedel v spovednici celú omšu, lebo potom na nej de facto naozaj nie je prítomný,“ hovorí Marián Husár.

Jedným dychom však dodáva, že treba rozlišovať situácie a rozpoloženie človeka, v prvom rade ide o stretnutie človeka s Bohom a nemôžeme tieto veci prežívať povrchne alebo s moralistickým pohľadom.

Podľa kňaza sa stávajú aj prípady, keď niekto dostane počas nedeľnej svätej omše čas milostí, niečo sa ho dotkne alebo ho osloví, a taký človek sa v danej chvíli rozhodne, že si vykoná sviatosť zmierenia po dlhých mesiacoch alebo rokoch, alebo sa odhodlá prísť za kňazom s problémom, ktorý ho roky ťaží a nevie sa s ním vyrovnať.

Pri tajomstvách a delikátnych skutočnostiach by sme nemali zúžiť otázku na čisto moralistické chápanie účasti na omši, lebo tu ide o lásku a vzťah.


„Ak nastane takáto situácia a človek je vtedy v spovednici aj dlhšie, tak to je v poriadku. Treba delikátne vnímať tajomstvo ľudí a nerobiť jednoznačné zásadové rozhodnutia a pravidlá, že ako dlho a či spovedať cez nedeľnú omšu alebo nie,“ mieni salezián.

Podľa Husára je pre dušu človeka lepšie, ak ide po rokoch na spoveď hoci aj počas nedeľnej omše a opäť naštartuje život s Bohom, akoby mal prežiť omšu naplno a zmierenie odkladať.

„Pri tajomstvách a delikátnych skutočnostiach by sme nemali zúžiť otázku na čisto moralistické chápanie účasti na omši, lebo tu ide o lásku a vzťah. To je to isté, ako keď sploštíme vzťah dvoch ľudí, ktorí sa majú radi, na to, čo si môžem a nemôžem dovoliť. Cítime, že tam chýba niečo podstatné,“ uzatvára správca farnosti v Bratislave na Miletičovej ulici.

Na spovedanie počas nedeľných omší vyzýval aj biskup

Kňazov k nedeľnému spovedaniu povzbudil v minulosti aj banskobystrický diecézny biskup Marián Chovanec. V októbri 2015 vydal zásady, ktorými sa treba riadiť pri vysluhovaní sviatostí.

Biskup apeluje na kňazov, aby spovedali pred každou svätou omšou aspoň pol hodiny. „Kde je to možné, aj v nedeľu,“ uviedol.

Dokument Banskobystrickej diecézy cituje apoštolský list svätého Jána Pavla II. Misericordia Dei o slávení sviatosti pokánia. „Miestni ordinári, ako aj farári a rektori kostolov a svätýň musia pravidelne preverovať, či skutočne jestvujú čo možno najprístupnejšie podmienky na spovedanie veriacich.

Odporúčame najmä viditeľnú prítomnosť spovedníkov na kultových miestach počas stanovených hodín, prispôsobenie týchto hodín skutočnej situácii kajúcnikov a zvlášť pripravenosť spovedať pred svätými omšami, ale aj vyjsť v ústrety potrebám veriacich počas slávenia svätých omší, ak sú k dispozícii ďalší kňazi,“ píše sa v dokumente.

Biskup Chovanec dodáva poznámku, „že tam, kde je to možné, lebo je tam viac kňazov, treba umožniť veriacim, aby sa vyspovedali aj počas nedeľnej svätej omše“.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Ježiš Kristus láska Vianoce spoveď svätá omša
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť