Vatikán pristal na čínsku hru s cukrom a bičom (Vatikánska sedma)

Vatikán pristal na čínsku hru s cukrom a bičom (Vatikánska sedma)

Čínski pútnici na Námestí sv. Petra vo Vatikáne. Foto – TASR/AP

Septembrový súhrn diania v kresťanskom svete od vedúceho rubriky Svet kresťanstva Imricha Gazdu.

Na úvod niekoľko krátkych obrazov zo života čínskych veriacich.

Pred Vianocami 2018 nechali úrady z hodiny na hodinu zbúrať kláštor rehoľných sestier v meste Cicikar.

Na jar tohto roku úrady v meste Šizhuang povolili veriacim, aby do času, kým postavia nový kostol, mohli využívať priestory opustenej továrne.

Vlastenecké združenie čínskych katolíkov v júni nepovolilo, aby mal zosnulý 93-ročný biskup tzv. podzemnej cirkvi Stefan Li Side verejný pohreb.

Čínske úrady na prelome rokov legalizovali pôsobenie dvoch biskupov podzemnej cirkvi – Vincenta Guo Xijina a Petra Jin Luganga.

Zdajú sa vám opísané situácie protirečivé? Tak vitajte v čínskej cirkevnej realite!

Rozdielne váhy. Obaja spomenutí biskupi sú prvými zo 17 biskupov podzemnej cirkvi, ktorým úrady udelili súhlas na oficiálne pôsobenie. Ide o prvé (aj keď nie jediné) ovocie Predbežnej dohody o menovaní biskupov, ktorú zástupcovia Svätej stolice a Čínskej ľudovej republiky podpísali pred rokom (22. 9. 2018).

V ten istý deň Vatikán obnovil plné cirkevné spoločenstvo všetkým čínskym biskupom, ktorí boli v uplynulých rokoch vysvätení bez súhlasu pápeža. Spolu išlo o siedmich biskupov.

Takže ešte raz – kým Vatikán bezpodmienečne sňal exkomunikáciu zo všetkých siedmich biskupov, Čína bola ochotná sňať „štátnu exkomunikáciu“ len z dvoch zo 17 podzemných biskupov.

Keď čosi charakterizuje rok, ktorý uplynul od uzavretia prelomovej čínsko-vatikánskej dohody, tak je to práve rozdielny prístup oboch strán. Dvojnásobne tak platí to, čo sme napísali pred rokom, že Vatikán vo vzťahoch s Čínou ťahá za (výrazne) kratší koniec.


Pápež František sa zdraví s čínskymi veriacimi počas generálnej audiencie na Námestí sv. Petra vo Vatikáne. Foto – TASR/AP

Výber nových biskupov. Aj keď znenie Predbežnej dohody o menovaní biskupov nebolo dodnes zverejnené (!), výber nových biskupov v diecézach Jining a Hanzhong naznačuje, aké pravidlá hry si Čína a Vatikán dohodli.

V oboch diecézach nových biskupov zvolili zástupcovia miestnych kňazov, rehoľných sestier a laikov. Voľby neprebiehali na cirkevnej pôde, ale v hoteli, aby sa tak zvýraznil ich občiansky rozmer. Katolícka agentúra Asia News pripomenula, že takto prebiehal výber čínskych biskupov aj v minulosti.

Novinkou ale bolo, že v oboch prípadoch kandidoval len jediný uchádzač, ktorý mal schválenie Svätej stolice.

Krkolomné pastoračné usmernenie. Čínsky zákon o náboženských vyznaniach pritom od biskupov, kňazov a rehoľníkov, ktorí chcú verejne pôsobiť, vyžaduje podpísať tzv. občiansku registráciu, v ktorej sa nachádza aj veta o rešpektovaní „princípu nezávislosti, autonómie a samosprávy cirkvi v Číne“.

Viacerí biskupi sa preto obrátili na Svätú stolicu s otázkou, či podpis tohto dokumentu neznamená popretie plného spoločenstva s Rímom.

Koncom júna Vatikán vydal pastoračné usmernenie, v ktorom nechal podpísanie či nepodpísanie občianskej registrácie na slobodnom rozhodnutí každého jednotlivca. S dôvetkom, že s Čínou o veci rokuje.

Prečítajte si rozhovor Pavla Rábaru s hongkonským kardinálom Zen Ze-kiunom Zdieľať

„Ak sa biskup alebo kňaz rozhodne pre občiansku registráciu, ale jej znenie považuje za nezlučiteľné s katolíckou vierou, nech písomne upresní, že tak robí bez toho, že by sa zriekal náležitej vernosti princípom katolíckeho učenia. Pokiaľ nemôže toto písomné upresnenie pripojiť, má tak urobiť aspoň verbálne, pokiaľ možno za prítomnosti svedka,“ odporúča pastoračné usmernenie Svätej stolice s tým, že každý kňaz by mal svojmu biskupovi ozrejmiť úmysel, s akým k registrácii pristúpil.

Napriek pokračujúcim komplikáciám a príkoriam zo strany komunistického režimu biskup podzemnej cirkvi Joseph Wei Jingyi, ktorý dosiaľ nemá súhlas na verejné pôsobenie, pri príležitosti prvého výročia čínsko-vatikánskej dohody v rozhovore pre Vatican Insider vyhlásil, že „túžba po plnom a verejnom spoločenstve s Petrovým nástupcom bola naplnená, a preto existencia podzemnej cirkvi už viac nemá zmysel“.

V jeho slovách, žiaľ, viac cítiť nehynúcu nádej ako odraz skutočnej reality.

Nemecká cesta k obnove. Alebo ku schizme?

Nemecká biskupská konferencia (DBK) sa spolu s Centrálnym výborom nemeckých katolíkov (ZDK) vybrali na „synodálnu cestu“. Počnúc Prvou adventnou nedeľou sa má v krajine uskutočniť séria veľkých stretnutí, na ktorých budú prediskutované najpálčivejšie problémy cirkvi.

Tie sú podľa nemeckých biskupov štyri: zneužívanie moci, sexuálna morálka, celibát a postavenie žien v cirkvi.

Väčšina biskupov, na čele s predsedom DBK, mníchovským arcibiskupom a kardinálom Reinhardom Marxom, dúfa, že výsledkom celého procesu bude zásadná reforma cirkvi v Nemecku, ktorá sa dlhodobo zmieta v hlbokej kríze.

Niekoľko biskupov vedených kolínskym arcibiskupom a kardinálom Rainerom Mariom Woelkim im ale oponuje, že tadiaľ cesta nevedie a namiesto obnovy cirkvi môže dôjsť k jej schizme. Preto ponúkli alternatívny plán, ktorý sa dá zhrnúť do hesla „menej reforiem, viac evanjelizácie“.


Zľava mníchovský arcibiskup Reinhard Marx a kolínsky arcibiskup Rainer Maria Woelki vo Vatikáne počas konkláve v roku 2013. Foto – TASR/AP 

To, že situácia je vážna, potvrdil aj rozsiahly list pápeža Františka, ktorý koncom júna zaslal „putujúcemu Božiemu ľudu v Nemecku“.

„Jedným z prvých a veľkých pokušení na ekleziálnej úrovni je nazdávať sa, že riešenia súčasných a budúcich problémov spočívajú výlučne v reformách čisto štrukturálnych, organizačných a úradníckych,“ napísal František, pričom zdôraznil, že podstatné je zamerať sa na ohlasovanie evanjelia, ktoré je základným poslaním cirkvi.

Záver listu veľavravne venoval argentínskemu prísloviu „nech sú bratia v ozajstnej jednote za každého počasia, pretože ak medzi sebou bojujú, zhltnú ich tí zvonku“.

Do sporu nemeckých biskupov v septembri vstúpil aj prefekt Kongregácie pre biskupov Marc Ouellet, ktorý kardinálovi Marxovi zaslal tvrdý list, ktorý vyvolal veľkú nevôľu reformne naladených katolíkov a médií.

A hoci sa v októbri pohľad verejnosti načas presmeruje na dlho očakávanú biskupskú synodu o Amazónii, nemecký kotol bude bublať aj naďalej. Už o niekoľko mesiacov uvidíme, či aj vykypí. 

Z Lutherovej tvorby: štipľavé pamflety aj nábožné spevy

Ako využiť tradičné a nové médiá pri šírení evanjelia, je otázka, ktorú si opakovane kladú kresťanskí lídri na rôznych fórach. Najnovšie sa ňou zaoberalo približne 150 farárov a farárok Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku (ECAV), ktorí sa počas prvých troch októbrových dní stretli na pravidelnej teologickej konferencii v Poprade.

Pri hľadaní odpovedí im pomáhali viacerí prednášajúci z Českej republiky aj zo Slovenska, medzi ktorými bol aj autor tohto textu.

Hlavný rečník Hans Jürgen Luibl, čestný profesor Katedry kresťanskej publicistiky na Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, uvažoval nad témou Od Písma Svätého k Youtube. Evanjelium v dobe médií.

„Reformátori nevynašli kníhtlač, ale boli tými, ktorí spoznali, čo sa pomocou kníhtlače dá robiť,“ povedal profesor Luibl, ktorý popri preklade a tlači Biblie a rôznych spisov vyzdvihol ďalšie dva spôsoby šírenia reformačných myšlienok – nábožné spevy a kritiku obrazového stvárňovania náboženskej reality.

Diskusiu po skončení prednášky vyvolal generálny biskup Ivan Eľko, ktorý pripomenul, že Luther bol okrem iného aj autorom štipľavých až perverzných pamfletov. Profesor Luibl reagoval rovnako ako bývalý dekan Evanjelickej bohosloveckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave Ľubomír Batka, ktorému sme podobnú otázku položili pred dvoma rokmi.

Luther podľa Luibla i Batku len reagoval na rovnako tvrdú kritiku svojej osoby, svoje výpovede vkladal do teologického kontextu, pričom nepodliezol etickú latku vtedajšej spoločnosti, ktorá bola podstatne hrubšia ako tá dnešná.


Vľavo generálny biskup ECAV Ivan Eľko počas diskusie, vpravo profesor Hans Jürgen Luibl. Foto – IG

V nasledujúcich riadkoch si dovolím byť trochu subjektívny. Jednou z vecí, ktoré ma pozitívne oslovili na prednáške nemeckého profesora, ale najmä na samotnom spoločenstve farárov a farárok, boli nábožné spevy. Na ranných aj večerných pobožnostiach, ale aj medzi prednáškami sa z Evanjelického spevníka spievalo hlasno, oduševnene, hĺbavo.

Osobne som tak precítil to, o čom mi kedysi rozprával nedávno zosnulý evanjelický intelektuál a bibliograf Miloš Kovačka: „Existujú svedectvá dochované z artikulárneho obdobia, v ktorom evanjelici mohli mať iba dva chrámy v stolici. Keď v nedeľu dopoludnia, v čase, keď sa v domoch obvykle konali namiesto chrámových rodinné bohoslužby, nejaký pútnik prechádzal obcou či mestom, tak z každého domu sa ozývala pieseň z Cithary sanctorum. Katechizmus a Cithara sanctorum boli tou silou, ktorá udržala evanjelickú cirkev v neľahkom artikulárnom období pokope.“

Síce nie som spevavý typ, ale vďaka bratom evanjelikom som si nanovo uvedomil, že v slovách svätého Augustína „kto spieva, dvakrát sa modlí“ je naozaj kusisko pravdy.

Jednou vetou

Kandidátmi na biskupa Východného dištriktu ECAV sú Dušan Cina, Katarína Hudáková a Peter Mihoč, voľby v cirkevných zboroch prebehnú koncom októbra.

V Hanušovciach nad Topľou ordinovali desiatich novokňazov ECAV, polovicu z nich tvorili ženy.

V Bratislave sa konala konferencia venovaná pastorácii Rómov. Hlavným organizátorom bola Konferencia biskupov Slovenska.

Vo Vatikáne a o týždeň neskôr aj v New Yorku sa stretol Výbor pre dosiahnutie cieľov Dokumentu o ľudskom bratstve z Abú Zabí, jeho členmi sú katolícki, islamskí aj židovskí predstavitelia.

Desiatky pravoslávnych kňazov sa v otvorenom liste zastali moskovských demonštrantov.

Konštantínopolský ekumenický patriarcha Bartolomej navštívil pápeža Františka vo Vatikáne, ktorý mu predtým daroval relikviár s čiastkami kostí svätého apoštola Petra.

Vatikán postavil pred súd dvoch kňazov, ktorí sa mali podieľať na sexuálnom zneužívaní vo vatikánskom seminári sv. Pia X.

Radi čítate Postoj?

Bez vás by sme Postoj nemohli tvoriť.

Pridajte sa k našim podporovateľom na podpora.postoj.sk

Austrálsky kardinál George Pell sa proti verdiktu súdu, ktorý ho uznal vinným zo sexuálneho zneužitia dvoch chlapcov v 90. rokoch minulého storočia, odvolal na Najvyššom súde.

Slávnostnou omšou v Šaštíne vyvrcholila národná púť k Sedembolestnej Panne Márii, patrónke Slovenska. Kazateľom bol apoštolský prefekt Azerbajdžanu, salezián Vladimír Fekete.

V Banskej Bystrici sa stretol výbor Slovenského združenia Cirkvi adventistov siedmeho dňa.

V Ríme sa uskutočnilo výročné stretnutie východných katolíckych hierarchov Európy. Ešte predtým sa vo Večnom meste konala synoda Ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi.

Slovenský parlament schválil uznesenie o ochrane slobody náboženstva. Do druhého čítania posunul aj zákon o financovaní cirkví a náboženských spoločností.

Pápež František navštívil africké krajiny Mozambik, Madagaskar a Maurícius. V novembri sa vyberie do Thajska a Japonska.

V Košiciach vyvrcholili oslavy 400. výročia smrti svätých košických mučeníkov.

Po smrti dvoch najstarších kardinálov – Josého de Jesúsa Pimienta Rodrígueza (100) a Rogera Etchegeraya (97) – je tretím najstarším kardinálom Jozef Tomko (95); zomrel aj bývalý prefekt Kongregácie pre náuku viery, kardinál William Joseph Levada.

Tvár mesiaca

Prvý a jediný švédsky kardinál Lars Anders Arborelius, ktorý pôsobí ako rímskokatolícky biskup Štokholmu, v septembri oslávil okrúhle životné jubileum 70 rokov.

Narodil sa v roku 1949 do luteránskej rodiny, ale ako 20-ročný konvertoval na katolicizmus a vstúpil do karmelitánskeho kláštora. V roku 1979 prijal kňazskú vysviacku, pápež Ján Pavol II. ho v roku 1998 menoval za štokholmského biskupa (od čias reformácie je len druhým biskupom pochádzajúcim zo Švédska) a v roku 2017 sa stal kardinálom.


Lars Andres Arborelius na fotografii z roku 1998, keď bolo zverejnené jeho menovanie za biskupa. Foto – TASR/AP

V 10-miliónovej severskej krajine sú katolíci len nepatrnou menšinou, žije ich tu len čosi cez 120-tisíc, pričom drvivú väčšinu z nich tvoria prisťahovalci z Poľska, Filipín, Vietnamu či Blízkeho východu.

„Väčšina z tých, ktorí vo Švédsku prijali katolícku vieru, stretla predtým niekoho, kto bol ako svedok presvedčivý,“ vyhlásil kardinál počas svojho nedávneho vystúpenia na pôde Katolíckej akadémie v Berlíne.

„Musíme sa usilovať udržať si živý vzťah s Bohom. Lebo ľudia si všimnú, keď rozprávame o Bohu, či sa s Bohom rozprávame,“ poukázal na jednu z dôležitých ingrediencií autentického svedectva.

Viac sa o osobnosti kardinála Arboreliusa, ktorý jazdí metrom, obdivuje mladú ekologickú aktivistku Gretu Thunbergovú a bráni utečencov, dozviete v článku Jána Krupu.

Čo by nemalo ujsť vašej pozornosti

Videorozhovor Lukáša Krivošíka s misionárom Romanom Lachom z Apoštolskej cirkvi, ktorý niekoľko rokov pôsobil v indiánskom kmeni Lakotov.

Zamyslenie Kataríny Mikulovej nad nočným putovaním po siedmich bratislavských kostoloch.

Analýzu Imricha Gazdu a Igora Augustiniča o legislatívnom ukotvení spovedného tajomstva a jeho spochybňovaní.

Polemiku medzi emeritným pápežom Benediktom XVI. a historičkou Birgitou Aschmannovou na tému sexuálneho zneužívania v preklade Jána Krupu.

Rozhovor Pavla Rábaru s designovaným kardinálom a luxemburským arcibiskupom Jean-Claudom Hollerichom. 

Foto mesiaca

Zdieľať

Knižná bodka

Údajné mlčanie Vatikánu o nacistických zločinoch je stále ostro diskutovanou témou. Niektorí historici obvinili pápeža Pia XII., že sa spolupodieľal na holokauste, a nazvali ho Hitlerovým pápežom. Ako to bolo naozaj?

Americký historik Mark Riebling podrobne preštudoval dostupné historické pramene a zostavil strhujúci príbeh, ktorý odhaľuje jedno z najpozoruhodnejších období v dejinách pápežstva.

„Rieblingov hĺbkový výskum a živý rukopis robia z tejto knihy päťhviezdičkové čítanie,“ napísal Washington Times o knihe Cirkev špiónov (Don Bosco 2019).

Za zvýhodnenú cenu si ju môžete zakúpiť v našom e-shope.  

Vatikánska sedma ako newsletter prichádza do vašich emailových schránok vždy na konci mesiaca. Nájdete v nej nielen prehľad najdôležitejších udalostí uplynulých tridsiatich dní, ale aj odkazy na inšpiratívne texty, avízo očakávaných udalostí či aktuálny knižný alebo filmový tip.

 

Na konci článku vás ešte poprosím o jednu vec:

Ak radi čítate moje články na Postoji, staňte sa, prosím, členom klubu podporovateľov Postoja. 

  

Vašich 5 eur mesačne výrazne pomôže k vzniku ďalších našich článkov.
Ďakujem. Imrich Gazda

Viac o podpore nájdete na podpora.postoj.sk

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo